jaxon

Alla inlägg under november 2012

Av ingrid krabbe - 16 november 2012 14:34

Det var liksom inte i går jag bloggade precis. I bland hinns det bara inte med liksom.
Thilde och Taisto drog till Dalarna och värmland på höstlovet, vecka 44, och då blev det fart på mig minsann.
Då drog jag igång med lilla köksprojektet. Måla om, bättra på, måla taket och tapetsera.
Men jag hann ju inte allt själv så Taisto hjälpte faktiskt till när han kom hem.

Denna färgkomben blev det, grått, grått och vitt i olika nyanser.

Skulle kunna ha grått i hela huset. Me like!!!!

 

 Vad har vi mer gjort då?

Jo, i söndags, 11/11, var ju Jaxon och jag i Malmö på valputställningen. Sista gången för honom i klassen 4-6 månader. Domare var Carina Rapp Andersson.

Vi är jättenöjda med både placering och kritik.

1:a + HP, 2:a bhkl samt bästa syskongrupp med HP.

Kritiken:

Maskulint huvud och uttryck med fina detaljer.
Tillräcklig hals, plan rygg. Utmärkt bröstkorg för åldern, väl vinklad fram och bak.
Utmärkt kraftiga lår, paralella rörelser.
Rör sig mkt väl från sidan.
Tillräcklig päls för åldern.
Väl presenterad.


Men vad jag inte begriper är vad domaren menar med "tillräcklig päls för åldern" !!!!

För mig låter det som om han var ett gränsfall på godkänd päls. Men saken är den att han har päls så det räcker och blir över. Jag har aldrig varit med om dess like. Och inte tycks han vilja fälla bort valp pälsen heller. Den sitter där alltjämt och nu börjar han se aningen löjlig ut med all den baby pälsen till den stora kroppen.

Han har så jäkla mycket päls på benen tex. så att det ser ut som om han har helt fel benställning på benen men det är pälsen som ger det felaktiga intrycket.

   

Jag gillar dock INTE att vi tycks ha fått en ögoninfektion med oss hem från malmö. I alla fall var han helt ok i ögonen i söndags men nu är det kletigt och äckligt. Vi behandlar dock med att tvätta och skölja ögat med kamomillte och det är redan på bättringsvägen. En bra kur som jag fick tips av min första uppfödare, Inger "Swissmade"Carlsson, om. Vi har kört den kuren många gånger genom åren och det funkar!!!!



I går fyllde Flax syskonen 6 månader. Jaxon firade det tillsammans med "kusin" Zacco.

En lång promenad tillsammans och sen fick de dela på en av mormors goda biffar.

Härligt väder var det. Vi har temperaturer på över 10 grader om dagarna.

 

 Här har de inte hunnit skörda tobaken i tid så den har vissnat ner. Men vad gör det, tobak och rökning är ju bara ett ofog, eller hur? 


Lika skönt väder har det varit i dag även om solen lyst med sin frånvaro.

Efter att jag bakat knäckebröd så tog jag en lång runda med Jaxon och kameran.

Men nån hejjare på att fota är jag INTE. Och Jaxon är då inte den bästa modellen heller för han går alltid med nosen i backen eller vänder rumpan till.

 

"Fast kom igen nu matte, nu går vi"

 

Våra grannar, en massa hästar.

 


Å så lite lek!!!


     

     

Visst är jag väl jättebra på att få till skärpan, ljuset och hela kittet va :-)


 

Å så rätt vad det är så blir det EN och annan bild då man kan se motivet åxå :-)

Och en del motiv talar för sig själv!!!!  Trädgården ska höststädas!!!

 

Klart!!!!!


Ibland blir Jaxon så där jättejobbigt kelen tycker Skorpan.

Hon vill liksom bara kela när HON vill. Hon tänker bara på sig själv den katten.

Och när Jax då blir så där efterhängsen i sin uppvaktning då tar hon till flykten in i handfatet på toa.

För hit in går inte Jax frivilligt, då kan man ju bli duschad   

Fullständigt trygg är hon här i sin ho.

   

Och Jaxon är inte sämre han, men eftersom han inte får plats i handfatet så tar han soffan i stället.


Soffan ska jag oxå inta nu. Behöver slappa lite innan det är dax för nattens jobb.

Detta blir min sista jobbehelg innan jullovet. Och faktiskt så har jag inte så många arbetspass kvar alls innan jul.

Denna helgen och sen ytterligare 5 pass.   


Tja, det var nog allt för i dag. Avslutar med ett par fåglar i trädgården.


 

  



Ovido - Quiz & Flashcards