jaxon

Direktlänk till inlägg 16 juli 2013

Va, har jag en blogg???

Av ingrid krabbe - 16 juli 2013 20:29

Ja, det duggar då inte tätt med inlägg här. Har faktiskt glömt bort att jag hade blogg.

Skaffade ju den innan jul bara för att Jaxons uppfödare som var på resande fot skulle kunna hålla lite koll på oss här hemma. Vi passade ju hans syster Tippa då i 3 veckor.

De är ju hemma sen länge och Tippa likaså, men kanske man skulle kunna återuppliva bloggen emellanåt. I alla fall nu under sommaren då jag är ledig, läääänge. Jag har varit ledig i 4 veckor nu men har 4 veckor kvar. Me like sommarlov!!!


Vad har hänt då? Tja, en jävla massa egentligen. Till och med så att jag inte minns mkt av det. Ni vet hur det är med den begynnande demensen   .


Tja, Jaxon har ju växt en del sen sist. Stor grabb numera. 14 månader blev han i går.

Han och hans syskon, alla utom Fia, har varit och blivit röntgade. en milstolpe i livet, men som vi bävat för.

Men det fanns ingen anledning  till oro. Av alla 9 valparna i kullen så är som sagt 8 röntgade.

8 med helt fria armbågar och 8 fina höfter. Dock var brorsan Texas lite slapp i lederna så han ska röntgas om vid 1½ års ålder. De andra 7 har alla A höfter. KANONRESULTAT.

Ett stort grattis till både Cecilia och Maggan & Lasse som ligger bakom denna fina kull med mamma Quilla och pappa Maximiliam.


Vi har tagit oss igenom en hel del utställningar. Flera inoffar som vi tagit som ringträning både för Jaxon och matte. 2 BIR och några BIM  och flera HP är väl inte fy skam.

Sen blev han ju junior och fick ställas på officiella utställningar. Nu började allvaret.

Först ut var Malmö. Där dömde Bengt-Åke Bogren. Men vi fick nöja oss med ett VG. Jaxen behövde mer tid att växa i sin kropp. Men trots detta blev han 4:a i juniorklassen.


Efter Malmö gick vi en kurs med ovan nämde Bogren iTollarp. Vi fick lära oss ställa hund på bästa sätt, lära oss mer om just vår hunds styrkor och svagheter. (Att gå en kurs med B-Å kan jag varmt rekommendera.)

Efter kursen var vi så jäkla bra, trodde jag. Hade ju lärt oss så mkt, så nu skulle vi ut och skörda exelent i ringarna.   Shit pommes frites så fel jag hade   .


Först ut var Hässleholm. NU skulle vi ha exellent!!!!!!

Men vad fan händer?? VG igen.

Men jag märker ganska snart att det är övervägande del som får VG så det var inget att hänga läpp för.

Vi får ju gå in i ringen igen i kk om bästa junior och blir då placerade 3:a och det är inte fy skam.


Vi  tränar vidare i inoffar, bla i Tollarp. Blir 2:a där men får en kritik som jag sååå nöjd med. Domaren är norske Arne Forss. Bla skriver han att Jaxon har en SUPER BENSTOMME vilket allt gör mig lite mallig.

Grabben är inte så gammal, han har tiden för sig och vi tränar och springer vidare, det är ju så kul !!!!


Det är till och med så jäkla kul så att jag går och köper mig en husbil, BARA för att kunna åka på fler utställningar.

 

     Det ska ju synas att det är Jaxon som kommer.  


Premiären med husbilen gick upp till Värmland och Dalarna. Hälsade på lite släkt och vänner med det var inget höjdarväder så vi var hemma igen innan veckan var slut. Men nu var Frankian invigt och Jaxon hade fått känna på "tattar livet".


Väl hemma kom ju solen och värmen igen. Jaxen har fått testa på att bada men jag kan inte påstå att han precis älskar det, men han ska allt få lära sig.

 

  

Bättre gillar han Thilde när hon har bakat. Alltid bliré nå gött över te honom.

 


Å så var vi framme vid utställningen med stort U för mig.

Tvååker, två dagars utställning.

Men vad f*n.

Glider in i ringen på fredagen, laddad till tusen. Å så visar det sig att han näst intill haltar.

Nu visste jag i och för sig att han har Borrelia eftersom vi fick provsvaren samma dag som vi åkte upp. Men han visade inga symptom och var pigg och glad. Jag avvaktade med behandling tills efter utställnigen, in case of liksom.

Troligen är det detta han "linkade" av + att han nog var lite dåligt uppvärmd.

Vi fick trots detta ett VG vilket inte är så dåligt då man sett många som fått KEP (eller vad det nu heter efter de nya kriterierna) pga haltande hund. Kritiken var inte heller så tokig med tanke på att han inte gick rent. 

Kraftig hane med maskulint huvud. Torrt nosparti, ngt ljusa ögon, bra hals. Behöver stabilisera rygglinjen. En tanke fallande kors. Välutvecklad kropp, ngt lång i länden. Bra frambensviklar, ngt knappa bak. Rör sig löst fram. Kunde ha mer kraft och vara bstabilare bak. Fina färger och får inte bli tyngre.

Och domaren, Ann-Christine Johansson sa att pga att han inte går rent så blir det bara ett VG, annars hade vi haft vårt första exelent ju.

Så jag är inte bitter. Det går fler tåg ju. Faktiskt gick nästa tåg redan dagen efter, och det tåget VAR vi med på. Ingen hälta då inte.


Vi drog i från utställningen direkt efter att vi varit i ringen. Hade lovat Thilde att vi skulle dra till Ullared vilket var hennes högsta önskan.

Det var ju bara 3 mil dit. Ett bra Ullaredsväder då det var så hett så det snurrade så folk var väl på stranden istället. Vi tillbringade väl några timmar i omgångar där. En av oss stannade hos Jaxon i husbilen så vi fick gå ut och in växelvis.

Givetvis passade vi på att vara på GeKås när det var TV inspelning i varuhuset. Thilde smög runt i gångarna för att INTE komma med på film.

Blev väl inte så där hejdlöst mkt handlat som jag i vanliga fall brukar lyckas ganska bra med. Tyade helt enkelt inte.


Vände tillbax till Tvååker efter shoppingen. Laddade upp för nästa dags ringspring.

Domaren på lördagen var holländare, De Gids Jan.

Lite språkförbistringar blev det då jag trodde/tyckte han pratade om klor men i själv verket snackade han om antalet kulor på hunden. Vilket till antalet självklart var 2 även om jag nekade till detta då han frågade. Fan, jag tyckte han sa klor och tänkte att nej fan, han har inte sporrarna kvar bak. Så jäkla korkat det blev   .

  Här pratar vi kulor och klor :-)


Bra gubbe detta, för i dag kammade vi hem hans första Excellent. Dock inget ck då bara ettan fick det.

Men placerade som 2:a bästa junior blev vi. Tjoho!!!!!!!!

Kritiken är kanon:

14 mounth . Good type, nice head, good ear, eyes and teath. Harmonisk angulated.

Exelent bone. Beautyful rib cage. A little bit week in back.

Good coat. Movements still shows in his age.

 

Det var en jäkla bra helg med massor av fina hundar och trevligt folk.

Lite charm med "tattar livet" är det förståss med grannarna man får på campen.

Taisto tyckte jag tog i då jag hade tagit med en duk till campingbordet, men när norrmännen som höll bredvid oss packade ut pellargonerna från husbilen och hängde upp i markisen, ja då var min duk ganska beskedlig.


Skönt och komma hem och landa igen. Dock skulle bilen hyras ut så det var bara att tömma, tvätta och städa denna så att den var klar för hämtning.

Nu ska den ut och lufta sig i tre veckor med andra och vi passar på att få lite gjort hemma och tar dagen som den kommer och planerar efter väder.

 

Jaxon är nog ganska nöjd med att få vara hemma och vara bonnhund ett tag, även om han klarar husbils livet redigt bra.

Men han har ju liksom lite att sköta om här hemma.


 

 


Nästa utställnbing blir Ronneby i augusti. Då drar jag iväg med Jaxon och Frankian igen och ska ha lite trevligt med Anette och hennes vovvar.

Tills dess får vi se om det blir nå mer bloggande. Hinner väl glömma bort den igen gissar jag.




 
 
Anette, Ninnie o Qing

Anette, Ninnie o Qing

16 juli 2013 22:31

Alltid kul att läsa bloggar så skriv du på bara. Själv är jag väldigt dålig på att uppdatera min både blogg och hemsida :). Får väl också försöka ta mig i kragen!!!
Vi hörs och ses!!
Ha det så bra hälsa familjen.
Kram

http://www.afdragon.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ingrid krabbe - 15 augusti 2013 09:00

I dag fyller Jaxon 15 månder så hädanefter tillhör vi unghundsklassen på utställningar. Visst, tydligen får man välja om man vill fortsätta som junior ett tag till men den här gossen har nog växt ur den kostymen. Lika bra att gå vidare i livet liks...

Av ingrid krabbe - 11 augusti 2013 16:33

Vilket superhärligt dygn. Att campera i hop med familjen Lind har varit supertrevligt och nu är vi väl nästan "proffs" eller hur Anette & Lasse?   Lördagskvällen blev en hit då Anette & Lasse bjöd på smörgåstårta. Lasse fyllde ju dagen till ära...

Av ingrid krabbe - 2 augusti 2013 20:39

.........fast så känner inte jag det i år. Med denna värmen så känns dagarna evigt långa och man längtar bara mot kvällen då det ska bli lite drägligare temperatur. Å inte orkar man/jag göra nåt heller när det är så hett. Jaxon lider i värmen och...

Av ingrid krabbe - 30 december 2012 17:01

Oj, det var dåligt med bloggandet nu när Tippa åkte hem. Snön försvann och kameran har inte varit framme sen hon var här. Blir liksom inte de finaste bilderna när det är gråslaskigt ute. Det blev nog lite tufft för Jaxon när syrran åkte hem....

Av ingrid krabbe - 19 december 2012 10:36

Det är härligt med jullov vill jag lova. Till och med så härligt så att jag varit inne och jobbat två nätter då jag eg skulle varit ledig. Men det är extra kul att jobba när det är frivilligt. Men nu blir det inte mer jobb förrän vi öppnar vid skol...

Ovido - Quiz & Flashcards