jaxon

Direktlänk till inlägg 16 juli 2012

Ny hund - ny blogg.

Av ingrid krabbe - 16 juli 2012 18:24

Ny hund - ny blogg.


Men får se nu, hur gjorde man??

Jag får ta och prova mig fram. Det var ju ett tag sen jag var en "bloggare".

Men med ny valp i huset så kom kameran fram. Och vad gör man med alla bilder man tar egentligen?

Låter dem ligga i datorn till ingens glädje. För inte blir jag färdig att framkalla bilder och sätta in i gamla hederliga album. Då är ju en blogg ETT alternativ i alla fall så att någon mer, förhoppningsvis, kan glädjas och njuta över den underbara lilla varelsen som tagit över detta hemmet.

Nämligen BERNLJUNGENS FLAX BLACK JACK.

Med andra och färre ord:


 JAXON!!


    

5½ vecka gammal.


Varför heter han så?

Jo, uppfödaren Cecilia har ju alltid teman på sina kullar. Men varje kull har åxå ett gemensamt namn baserat på var i afabetet hon befinner sig. Det började med Af-kullen, By-kullen, Com-kullen, Dot-kullen, El- kullen och nu var hon framme vid F vilket blev FLAX-kullen. Efter flera år av otur vid parningar mm så är ju inte namnet helt fel. Det blev FLAX och en stor och jättefin kull.

Å så var det temat. Denna kullens tema skulle vara namn som associerade på "spel & dobbel".

Å jag som redan hade bestämt att min hund skulle heta Jaxon. Hur göra nu??

Det gällde att hitta ett spel eller liknande med någelunda likt namn. Jackpot var på tapeten ett tag men just nu så finns det ju en Jackpot som skördar framgångar i ringarna. Bernerdalens Jackpot. Det kändes väl inte helt rätt att klampa in å "sno åt sig" ett redan "etablerat" namn. Klart jag vill gå långt i ringarna men det finns ju inga garantier bara för att jag skulle trampa i Lisas fotspår liksom  .


Nä, det gällde att hitta nåt annat namn. Jack... skulle finnas med, det var jag envis på eftersom jag har någon konstig princip att jag vill att namnet hunden kallas för ska stå i stamtavlan. Men jag har fått ge efter på den punkten, men det gällde att komma så nära som möjligt.

Black Jack fick det bli. Lite fräckt namn, både spel och dobbel och dansband (som för övrigt INTE är min musik). MEN... så kom vi på att det för sjutton är en kondom åxå.

Så då är frågan, tror NÅGON att han har NÅGON framtid som avelshund? Även om det är mycket som ska stämma innan han kan nå så långt så undrar man - hur stort hinder är hans namn   !!!!!!


Tja, detta var bara lite om hans namn. Vi håller där för i dag, nu är jag igång i alla fall.

Lite bilder som avslut.


 

Hmm, blire en ny kudd marodör? Inte mig emot för det var riktigt mysigt med Barnabas och hans dattande på kuddar.


 

Den här hamburgaren väcker mig 4.30 om morrnarna. Då piper det och morras för då är det fullt ös på Jaxon.

 



Hur söt som helst med sin oreda i sin bläs.

 

Å en fin profil har han åxå!!

 
 
anncatrin

anncatrin

16 juli 2012 18:31

hallå!
bra intiativ! kul att få följa den lilla parveln, lycka till ;o)
/ AnnCatrin

http://anncatrin.bloggplatsen.se

ingrid krabbe

16 juli 2012 19:45

Kul att du hittade hit. Ska försöka vara lika, eller i alla fall nästan lika aktiv som så många av er andra.

 
Ingen bild

Syrran

16 juli 2012 18:35

Oj då, Råkade nog bli den första att upptäcka din nya blogg. blir säkert jättebra.

ingrid krabbe

16 juli 2012 19:44

Kul att DU var först kära syster.

 
Cecilia

Cecilia

16 juli 2012 19:24

Åååå så otroligt trevligt! Skitroligt...
Tack snällaste du :-)!

http://www.bernljungens.se

ingrid krabbe

16 juli 2012 19:43

Så lite så. Är väl jag som ska tacka för den underbara lilla Jaxon som redan tagit stor plats i våra hjärtan.

 
Ingen bild

Stina

16 juli 2012 23:28

De går ju fint de här Ingrid. Va ska du ha hjälp med! ;) Lägger till dig bland mina länkar i min blogg. Annars kommer jag inte hitta hit igen. Senil.se är min adress :P
Kram och lycka till med ulltussen

ingrid krabbe

17 juli 2012 07:55

Jo jag undrar hur du gör för att lägga bilder lite på sniskan i bloggen. Minns att förra gången jag bloggade så fanns det en funktion att göra så men nu hittar jag inte hur man gör. Åxå.senil.se är min adress :-))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ingrid krabbe - 15 augusti 2013 09:00

I dag fyller Jaxon 15 månder så hädanefter tillhör vi unghundsklassen på utställningar. Visst, tydligen får man välja om man vill fortsätta som junior ett tag till men den här gossen har nog växt ur den kostymen. Lika bra att gå vidare i livet liks...

Av ingrid krabbe - 11 augusti 2013 16:33

Vilket superhärligt dygn. Att campera i hop med familjen Lind har varit supertrevligt och nu är vi väl nästan "proffs" eller hur Anette & Lasse?   Lördagskvällen blev en hit då Anette & Lasse bjöd på smörgåstårta. Lasse fyllde ju dagen till ära...

Av ingrid krabbe - 2 augusti 2013 20:39

.........fast så känner inte jag det i år. Med denna värmen så känns dagarna evigt långa och man längtar bara mot kvällen då det ska bli lite drägligare temperatur. Å inte orkar man/jag göra nåt heller när det är så hett. Jaxon lider i värmen och...

Av ingrid krabbe - 16 juli 2013 20:29


Ja, det duggar då inte tätt med inlägg här. Har faktiskt glömt bort att jag hade blogg. Skaffade ju den innan jul bara för att Jaxons uppfödare som var på resande fot skulle kunna hålla lite koll på oss här hemma. Vi passade ju hans syster Tippa då...

Av ingrid krabbe - 30 december 2012 17:01

Oj, det var dåligt med bloggandet nu när Tippa åkte hem. Snön försvann och kameran har inte varit framme sen hon var här. Blir liksom inte de finaste bilderna när det är gråslaskigt ute. Det blev nog lite tufft för Jaxon när syrran åkte hem....

Ovido - Quiz & Flashcards